I. PATRIMONIUL CULTURAL NATIONAL MOBIL

Moderatori: vlahul, berserkr

I. PATRIMONIUL CULTURAL NATIONAL MOBIL

Mesajde Elinorri » 28 Ian 2010, 12:59

I. Patrimoniul cultural national mobil si proprietarii de bunuri de colectie

1.Bunurile din patrimoniul cultural national mobil au un regim juridic distinct si circulatia lor juridica (prin vanzare-cumparare, schimb, imprumut,etc) se poate face numai in conditiile mentionate de Legea 182/2000 "pentru protejarea patrimoniului cultural national mobil", cu modificarile si republicarile ulterioare, nerespectarea dispozitiilor legii, conform capitolului XI, atragand dupa caz raspunderea : disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala.
2. Conform art 4 din lege, bunurile din patrimoniul cultural mobil sunt clasificate in functie de importanta sau semnificatia lor istorica... de vechimea, unicitatea sau raritatea lor in: tezaur (bunuri culturale cu valoare exceptionala pentru umanitate)) si fond (bunuri culturale cu valoare deosebita pentru Romania). Este foarte importanta distinctia, regimul juridic fiind diferit.
3. Art 5 al legii arata ca bunurile pot fi proprietate publica sau privata si se pot constitui asupra acestora, conform legii, un drept de administrare sau alte drepturi reale dupa caz. Bunurile aflate in proprietate publica nu pot fi decat date spre administrare, concesiune sau folosinta, deoarece asupra lor nu se pot constitui ale drepturi reale. Importanta distinctie poate fi explicata simplu astfel: bunurile proprietate publica sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile sub aspect extinctiv si achizitiv.
4. Un articol deosebit de important pentru materia care ne intereseaza este art 11, care arata ca declansarea procedurii de clasare a bunurilor culturale mobile se face din oficiu, conform aliniatului 1 sau la cerere, conform aliniat 2. Din oficiu se efectueaza, conform alin 1 lit c si in situatia vanzarii publice prin licitatie sau prin intermediul unui agent public autorizat , lit d in situatia exportului temporar sau definitiv, lit e, pentru bunurile descoperite intamplator sau in cadrul unor cercetari arheologie, etnologice, paleontologice sau geologice, lit. f pentru bunurile culturale mobile confiscate, lit. g pentru bunurile culturale mobile care au facut obiectul unor tentative de export ilegal, lit h pentru bunurile culturale mobile care au parasit ilegal teritoriul Romaniei, lit j pentru bunurile culturale mobile care urmeaza a fi restaurate, lit k pentru bunurile culturale mobile care fac obiectul declansarii unei cercetari penale.
5. Clasarea are ca efect inscrierea bunurilor culturale mobile in Inventarul patrimoniului cultural national mobil, in una din cele doua categorii, tezaur sau fond, conform art 15 aliniat 1.
6. Analizand articolul 11 rezulta ca expresia" bun cultural mobil" se refera la o categoria foarte larga de bunuri (raportat la art 3 din lege) susceptibile a fi clasate, in functie de importanta lor pentru umanitate, in categoria tezaur sau in functie de importanta lor pentru Romania, in categoria fond. Bunul cultural mobil este stabilit astfel "a priori", adica inaintea procedurii de clasare, clasarea avand doar urmare incadrarea in una din cele doua categorii. Un exemplu poate fi dat de literele art 11 deja mentionate: prin vanzarea la o licitatie publica, prin prezentarea bunului pentru a fi restaurat, in cazul exportului temporar sau definitiv, etc.
7. Ajunsi cu explicatiile la acest subpunct mentionam ca pentru a fi exportat legal, bunul trebuie mai intai prezentat autoritatilor in domeniu, se urmeaza procedura clasarii la cerere, iar daca acestea considera ca bunul nu poate fi clasat in nici una din cele doua categorii, tezaur sau fond, poate sa paraseasca teritoriul Romaniei, respectand desigur si celelalte legi speciale (de exemplu daca este bun realizat din metal pretios trebuie declarat la trecerea fontierei de stat). La trecerea frontierei de stat trebuie prezentat un certificat de export conform art 37 din lege. Exportul reprezinta parasirea teritoriului national, definit ca intinderea de pamant si apele cuprinse intre frontiere cu subsolul si spatiul aerian, precum si marea teritoriala cu solul, subsolul si spatiul aerian ale acesteia. Importul este introducerea pe acest teritoriu a unui bun mobil. Articolul 37 din lege se refera expres la exportul unui bun cultural mobil clasat sau neclasat, iar pentru procedura legala de urmat pentru exportul unui bun cultural mobil neclasat mentionam art 41 din lege. Conform art 87 din lege efectuarea fara certificat de export a oricaror acte sau fapte care constituie operatiuni de export ilegal se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
Atragem atentia ca aderarea la Uniunea Europeana nu transforma patrimoniul national cultural mobil in patrimoniu european decat in masura unei protectii extinse, dar fiecare natiune din interiorul Uniunii Europene are un sistem propriu de protectie a bunurilor din patrimoniul lor national, sistem de protectie recunoscut de celelalte state prin acorduri bilaterale si multilaterale. Si Romania incrimineaza introducerea ilegala pe teritoriul national a unui bun cultural apartinand altui stat membru al UE conform art 89 din lege, pedeapsa fiind inchisoarea de la 3 la 10 ani. In capitolul IX din lege este reglementata restituirea bunurilor culturale mobile care au parasit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, iar in capitolul X din lege este reglementata procedura de recuperare a bunurilor culturale mobile care au parasit ilegal teritoriul Romaniei. Pentru a incheia aceste explicatii mentionam ca important pentru aceasta materie este si art 100 din lege care mentioneaza ca" operele de arta plastica si fotografica, operele de arta sau de cult, operele cu caracter etnografic, ale mesterilor populari, precum si alte opere create de autori in viata nu pot face obiectul clasarii, deci pot fi exportate definitiv sau temporar fara nici o restrictie.
8. Revenind la materia in discutie, clasarea din oficiu se efectueaza chiar daca proprietarul se opune, conform art 16, deoarece se instituie obligatia pentru acesta de a permite examinarea bunurilor aflate in proprietatea sa. Desigur ca exista o procedura legala de a contesta expertiza, urmand apoi calea contenciosului adinistrativ si calea normala a adresabilitatii la instantele judecatoresti de drept comun, dar atragem atentia ca bunul poate fi indisponibilizat pana la solutionarea contestatiei.
9. Deosebit de important este Capitolul VI din lege care se refera la regimul juridic al bunurilor arheologice mobile descoperite intamplator sau prin cercetari arheologice. Pentru materia care ne intereseaza sunt importante doar articolele care se refera la descoperirile intamplatoare de bunuri arheologice mobile deoarece cele descoperite in cadrul unor cercetari arheologice au un regim juridic distinct. Bunurile enumerate de lege sunt: bunuri arheologice, epigrafice, numismatice, paleontologice sau geolitice. Alte bunuri nu intra in reglementarea speciala data de art 46 din lege. Conform art 49 din lege, persoanele care au gasit in mod intamplator bunuri din categoria celor prevazute in art 46 alin 1 sunt obligate sa le predea, in termen de 72 de ore de la descoperire, primarului unitatii administrativ teritoriale in a carei raza a fost facuta descoperirea. Nepredarea constituie contraventie pedepsita de art. 78 lit e.
10. Mentiunea noastra este ca predarea sa se efectueze pe baza unui proces verbal, stampilat cu stampila primariei respective, datat si semnat de primar, pentru a exista mijlocul de dovada al predarii bunului respectiv. Legea recompenseaza autorii descoperirilor cu o recompensa baneasca de 30% din valoarea bunului calculata la data acordarii recompensei, iar in cazul unei descoperiri arheologice de valoare exceptionala se poate acorda o bonificati suplimentara de pana la 15% din valoarea bunului. Recompensa se plateste in cel mult 18 luni de la data descoperirii bunului, iar daca autorul descoperirii nu primeste recompensa in termenul de 18 luni se poate adresa instantei judecatoresti actiunea sa fiind scutita de taxa judiciara de timbru (si de cheltuieli de judecata, deoarece autoritatea in culpa este obligata de legea procesual-civila sa le suporte).
11. Singurul aspect care naste discutii contradictorii este dat de art 49 alin 5, care reglementeaza modul cum se stabileste valoarea bunurilor descoperite, dand in competenta expertilor acreditati ai Ministerului Culturii sau dupa caz al altor experti acreditati sa stabileasca valoarea bunurilor descoperite. De catre specialistii in drept este foarte cunoscut faptul ca atunci cand se evalueaza un bun se aplica criterii care nu valorifica integral valoarea reala a acelui bun, de aceea mai ales in cazul partajului judiciar atribuirea bunului reprezinta o batalie juridica foarte importanta, mai ales in cazul proceselor de divort sau mostenire. Cum bunul mobil descoperit nu poate fi atribuit autorului descoperirii, iar valoarea acestuia este"pretuita" de catre specialisti acreditati de stat si care au interesul ca statul prin autoritatile publice deconcentrate sa plateasca o suma cat mai mica autorului descoperirii se naste intrebarea, legitima, daca acesta se poate adresa instantei in cadrul unui proces civil pentru a primi o justa recompensa. Parerea personala, neimpartasita de alti specialisti in drept, este ca se poate adresa instantei, deoarece a fost vatamat de o autoritate publica intr-un interes al sau legitim (deoarece dreptul sau la recompensa este reglementat de lege) si facem trimitere la art 52 aliniat 1 din Constitutia Romaniei( persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal al unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea prejudiciului).
12. O alta problema o reprezinta incadrarea bunurilor descoperite intamplator in marja de apreciere a art 49, iar noi consideram ca este o problema care poate fi mult disputata de aceea putem sa ii stabilim doar limita exterioara de aplicare: bunurile care sunt prezumate de lege ca fiind descoperirite intamplator sunt asimilate bunurilor descoperite in cadrul unor cercetari sistematice, dar bunuri arhelogice sunt incadrate in limita inferioara de timp nelimitat, limita superioara nefiind definita de lege (dand nastere la abuzuri dupa parerea noastra). Limita exterioara este data de prezumtiile anumitor acte uzuale conform carora nu pot fi bunuri arheologice, etc., bunurile dintr-o anumita categorie (de exemplu monede din anul 1867 pana in prezent, desi si aici discutia se poate purta in contradictoriu) sau care au o anumita utilitate, folosite in mod curent si transmise din generatie in generatie.
13. O ultima observatie care merita facuta la acest rezumat al legii se refera la normele metodologice de aplicare. Doua dintre acestea pot prezenta importanta pentru colectionari
a. privind exportul temporar sau definitiv al bunurilor culturale mobile H.G. nr. 518/2004 si
b. privind comertul cu bunuri culturale mobile, H.G. nr 1.420/2003.
Normele metodologice de aplicare explica autoritatilor competente cum trebuie transpuse in practica dispozitiile legii. Pentru persoana fizica, colectionar, proprietarul unui bun cultural mobil, nu prezinta interes aceste normele metodologice de aplicare, el referindu-se doar la lege atunci cand ii este incalcat dreptul sau de proprietate asupra unui bun mobil. Cunoasterea normelor metodologice confera doar un avantaj personal, punandu-l pe picior de egalitate cu autoritatile care aplica legea in ceea ce priveste cunoasterea mecanismul de aplicare a legii ( legatura intre teorie si practica).
14. Mentionam ca intre proprietarul bunului si autoritatile publice chemate sa aplice legea nu se stabileste un raport de egalitate, de esenta dreptul civil, ci se naste un raport de drept administrativ. Autoritatea publica exercita capacitatea sa de drept administrativ in baza interesului public, capacitate de care persoanele fizice sau juridice participante la acest raport nu dispun. De aceea noi am facut trimitere la art 52 aliniat 1 din Constitutia Romaniei, cand am facut referire la dreptul de a primi recompensa prevazuta de lege, dar tot la acest articol din Constitutie se poate raporta proprietarul cand reclama un abuz al unei autoritati publice raportat la materia in discutie. Mentionam, inca o data, ca este parerea noastra personala, neimpartasita de catre unii licentiati in drept specializati in drept administrativ.
Fisiere atasate
HG_518_norme_metodologice.doc
HG 518 norme metodologice
(120.5 KiB) Descarcat de 439 ori
Legea_patrimoniului_cultural_national_mobil.doc
Legea patrimoniului cultural national mobil
(262 KiB) Descarcat de 453 ori
Elinorri
***
***
 
Mesaje: 98
Membru din: 17 Mai 2008, 17:03

?

Mesajde Vranceanu » 17 Mar 2011, 03:19

Am si eu o intrtebare: daca cumpar de pe ebay niste monede straine de la 1800, ma incadrez las "introducerea pe teritoriul national.. etc" ???
Vranceanu
*****
*****
 
Mesaje: 245
Membru din: 16 Sep 2010, 01:39
Localitate: Bucuresti

Mesajde cuburo83 » 17 Mar 2011, 11:05

va multumesc pentru acest topic si pentru cum e realizat
diversitatea, cunoasterea si toleranta fac lumea mai frumoasa!
Avatar utilizator
cuburo83
*****
*****
 
Mesaje: 318
Membru din: 11 Noi 2008, 21:33
Localitate: Pitesti

Mesajde Vranceanu » 17 Mar 2011, 13:37

Imi raspunde cineva si mie ?
Presupunand ca as vrea sa cumpar bniste monede straine mai vechi (prima parte a sec XIX) de pe ebay sau de pe un alt site de acest gen din strainatate. Este vreo problema legala ? Incalc cu ceva vreo reglementare ? Pentru ca eu nu am de unde sa stiu daca piesa respectiva este sau nu de patrimoniu, si, de buna credinta, vazand ca este scoasa la vanzare, sa zicem ca o cumpar.
Multumesc anticipat pentru lamurire.
Vranceanu
*****
*****
 
Mesaje: 245
Membru din: 16 Sep 2010, 01:39
Localitate: Bucuresti

Mesajde Alnaibii » 17 Mar 2011, 13:53

Nu pot sa va dau un sfat legal, pot doar sa va spun ca am cumparat astfel de monede, si nu a venit Politia acasa la mine (inca).
Totusi, cred ca acest topic se refera in principal la legea romaneasca, si la monedele romanesti.
Alnaibii
*****
*****
 
Mesaje: 401
Membru din: 03 Aug 2009, 15:53
Localitate: Bucurestii din Deal

Mesajde Vranceanu » 17 Mar 2011, 14:00

Si eu tot la legea romaneasca ma refer, in legea romaneasca este un areticol care incrimineaza "aducerea pe teritoriul romanesc a unor piese din patrimoniul altor state", va pot spune daca doriti ce articol este, exact. la asta se refera si textul cu care incepe topicul, dar foarte succint, astfel incat nu sunt lamurit.
Faptul ca nu a venit inca politia la dvs :) nu ma linisteste... Eu nu am cumparat de ocamdata nicio moneda din strainatate, dar ma intrebam ce as risca daca as face-o in viitor.

Art. 70
(1) Introducerea pe teritoriul statului român, precum si detinerea, comercializarea,
organizarea de expozitii sau orice operatie privind circulatia bunurilor culturale mobile
ori provenite din dezmembrarea de bunuri culturale imobile, care fac parte din
patrimoniul cultural al unui stat strain, conform dispozitiilor legale ale statului
respectiv, si care au fost exportate ilegal, se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10
ani.
(2) Bunurile prevazute la alin. (1) se confisca si vor fi transmise unor institutii
specializate, în vederea conservarii si restituirii acestor bunuri statului din al carui
patrimoniu cultural fac parte.
(3) În cazul infractiunii prevazute la alin. (1) urmarirea penala se efectueaza în
mod obligatoriu de catre procuror.
(4) Tentativa se pedepseste.
Vranceanu
*****
*****
 
Mesaje: 245
Membru din: 16 Sep 2010, 01:39
Localitate: Bucuresti

Mesajde valentinian » 17 Mar 2011, 22:55

Stimate Ellinori, va multumesc pentru acest topic si pentru eforturile pentru documentarea care sta in spatele celor publicate aici.

Mi-au fost lamurite multe aspecte neclare si in sfarsit m-am convins ca nu are rost sa colectionez monede antice.

p.s. Intalnirea personala cu dv. m-a surprins foarte placut si mi-a lasat o impresie deosebita...mai rar oameni pe cat de onesti pe atat de prietenosi, deschisi si avizati.
Justitia omnium domina et regina virtutum est
.
Avatar utilizator
valentinian
******
******
 
Mesaje: 511
Membru din: 14 Aug 2007, 23:47
Localitate: Bucuresti

Mesajde Elinorri » 18 Mar 2011, 13:52

[quote="valentinian"]Stimate Ellinori, va multumesc pentru acest topic si pentru eforturile pentru documentarea care sta in spatele celor publicate aici.

Mi-au fost lamurite multe aspecte neclare si in sfarsit m-am convins ca nu are rost sa colectionez monede antice.

p.s. Intalnirea personala cu dv. m-a surprins foarte placut si mi-a lasat o impresie deosebita...mai rar oameni pe cat de onesti pe atat de prietenosi, deschisi si avizati.[/quote]

Si va rog sa ma credeti ca procedati foarte bine! Va multumesc si pentru colaborarea excelenta !
Meritul acestui topic este exclusiv al domnului Aldor care face un efort considerabil si are o disponibilitate foarte mare pentru a gazdui aceste informatii !
Ca sa raspund domnului Vranceanu, povestea cu "buna-credinta" este cu totul alta, este un principiu mai mult de drept civil si de comportament in societate (tine mai mult de sanctiuni morale). Este o intreaga literatura in civil privitoare la buna-credinta, iar cea mai buna lucrare este "Buna credinta in raporturile juridice civile, autor D.Gherasim, Editura Academiei, anul 1981. In penal mai mult se aplica in dubio pro reo (indoiala profita invinuitului).
Introducerea ilegala pe teritoriul national (consumarea infractiunii) este realizata imediat ce ati trecut granita avand asupra dumneavoastra bunul respectiv sau imediat dupa ce bunul respectiv a trecut de un punct de control vamal. Tentativa la aceasta infractiune se refera la descoperirea de catre lucratorul vamal sau persoana abilitata - exact in momentul controlului- a bunului care face obiectul trecerii ilegale. Daca lucratorul vamal nu a descoperit bunul si ati trecut de control se considera infractiunea consumata.
Este obligatia legala a dumneavoastra ori sa cumparati de la o casa de licitatii autorizata care sa va dea o certificare pentru bunul cumparat sau sa va interesati inainte de a scoate acel bun din acel teritoriu. Dar legea spune clar ca trebuie indeplinite cumulativ doua conditii:bunul respectiv sa faca parte din patrimoniul national al statului strain SI sa fie exportat ilegal. Chiar daca face parte dintr-un patrimoniu strain, dar ati indeplinit conditiile legale de export, nu face ca fapta respectiva sa fie considerata infractiune! Exact ca si in exemplul dat la pct.7. Iar simplul fapt ca aveti o indoiala, chiar si in civil, nu se mai traduce prin buna-credinta. Mai mult, in dreptul penal indoiala dumneavoastra poate fi incadrata la infractiunea de tainuire, de exemplu daca cumparati un bun de o anumita valoare de la o persoana care in mod firesc nu are cum sa detina un astfel de bun ( un minor invocand faptul ca nu poate depune la o casa de amanet un colier din aur va vinde pe strada acel colier la un pret cu mult sub valoarea lui de piata ). Conform noului cod penal roman "a prevazut din imprejurarile concrete ca acesta provine din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala". Imprejurari concrete, in acceptiunea art. 270 din noul cod penal se pot referi la locul, timpul, (ca in exempul precedent... pe strada, in timpul noptii de exemplu), dar si la calitatile persoanei de la care dobanditi sau primiti acel bun (un minor care detine un bun deosebit de valoros sau o persoana recunoscuta cu antecendente penale care va vinde un bun de o valoare ridicata la un pret derizoriu, iar exemplele pot continua). Noul cod civil aduce si el completari pe aceasta directie, astfel se incurajeaza (si pot sa spun ca este mai mult o obligatie) incheierea unor acte autentice, cu rol de publicitate a tranzactiei incheiate. Parerea mea personala este ca doar in aceasta din urma situatie puteti invoca buna-credinta in civil si in dubio pro reo in penal! Faptuitorul in penal nu este neaparat si infractor, iar fapta prevazuta de legea penala are o acceptiune mult mai larga decat infractiunea ! In concluzie atat timp cat dumneavoastra aveti o indoiala si nu o certitudine (adica sa demonstrati in fata acuzatiilor ca erati sigur ca bunul nu era un bun cultural mobil care face parte din patrimoniul statului strain si ca astfel nu incalcati cea de-a doua conditie, a exportului legal), iar organele de urmarire penala si instanta de judecata stabilesc cu certitudine ca stiati ca este un bun cultural mobil, nu puteti fi aparat de dispozitiile legale. Codul de procedura penala stabileste clar ca intai se formuleaza acuzatiile impotriva dumneavoastra (adica se aduc probe de vinovatie), iar dumneavoastra aveti dreptul sa le combateti, adica sa probati lipsa lor de temeinicie (art 66 cod procedura penala). Un exemplu concret: organele de urmarire penala va acuza ca ati introdus ilegal un bun cultural mobil pe teritoriul Romaniei, iar dumneavoastra bateti cu pumnul in masa (la figurat, desigur) si produceti dovada ca aveti certificarea de la organele legale competente straine ca acel bun nu este bun cultural mobil "care face parte din patrimoniul cultural al unui stat strain" sau ca este bun cultural mobil, dar aveti aviz de export.
Elinorri
***
***
 
Mesaje: 98
Membru din: 17 Mai 2008, 17:03

Mesajde Pantiru » 18 Mar 2011, 14:53

O situatie concreta:

Merg la targul colectionarilor de la Ruse si am la mine un clasor cu cateva monede de vanzare - 1 leu 1924, 500 lei 1941 etc.

Comit ceva ilegal, fac o tentativa de export ilegal ?
Pantiru
******
******
 
Mesaje: 501
Membru din: 05 Apr 2007, 20:11

Mesajde Elinorri » 18 Mar 2011, 15:39

Moneda din argint de 500 lei 1941 fiind realizata din metal pretios, conform legii metalelor pretioase trebuie declarata ca si metal pretios(aici sunt doua lucruri distincte: valoarea numismatica a monedei si compozitia, deci avem si doua legi diferite), iar pentru cele de 1 leu 1924 nu sunt probleme in aceasta privinta. Dar am sa va explic simplu ca sa vedeti cum actioneaza legile (nu numai cele romane). Lucratorul vamal nu cunoaste legislatia in domeniu si mai mult ca sigur habar nu are ce scoateti dumneavoastra din tara. Si sinceri sa fim nu trebuie sa transformam functionarii vamali in enciclopedii ambulante, cu diverse cunostinte in cele mai variate domenii! Fiecare trebuie sa fie specializat intr-un domeniu pe care sa il cunoasca foarte bine! Desigur ca le cerem sa recunoasca cum arata niste tigari, cafeaua sau sub ce forma se poate transporta alcoolul, mai nou stupefiantele, etc. Sa fie vigilenti si sa verifice atent fiecare persoana care iese si intra pe teritoriul Romaniei, sa controleze cu simt de raspundere persoanele si autovehiculele. Ca sa nu fie acuzat de neglijenta in serviciu daca va lasa sa scoateti monedele din tara doar pe baza declaratiei dumneavoastra, o sa va spuna sa nu scoateti monedele din tara (in cel mai bun caz si de bun-simt) sau o sa vi le indisponibilizeze pana se stabileste ca nu fac parte din patrimoniul cultural mobil(daca o face dupa ce il anuntati ce aveti asupra dumneavoastra, adica dupa ce declarati ca doriti sa scoateti sa stiti ca face un abuz in serviciu contra intereselor persoanelor). In schimb daca nu ii comunicati si incercati sa le scoateti fraudulos cheama ofiterul politiei de frontiera ( conform art 208 alin 1 lit d cod procedura penala roman) care este competent pentru infractiunile de frontiera si se urmeaza procedurile specifice (cum frumos le place lor sa spuna). Asa incat cel mai bine este sa va produceti dovada de la organele competente( o sectie a patrimoniului cea mai apropiata de domiciliul dumneavoastra) prin care sa se ateste ca respectivele monede nu fac parte din patrimoniul national cultural mobil al tarii noastre.
Am sa merg cu demonstratia mai departe ca sa fiti edificat: daca scoateti din tara o moneda de aur sau argint emisa recent, cu putere circulatorie, poate este posibil (nu stiu sigur, trebuie sa mai caut informatii sau poate stie cineva mai bine daca se pot scoate din tara monede si bancnote in circulatie) sub aspectul legii care guverneaza aceasta materie (a monedelor si bancnotelor romanesti in circulatie), dar fiind din metal pretios trebuie declarata ca metal pretios.
Elinorri
***
***
 
Mesaje: 98
Membru din: 17 Mai 2008, 17:03

Mesajde Pantiru » 18 Mar 2011, 15:54

Va multumesc mult pentru raspuns !

Nu vreau sa fiu obraznic dar mai am o intrebare / exemplu:

La targul de la Suceava cumpar cu 20 euro o medalie - Crucea Comemorativa 1916-18 (metal simplu) si plec la Cernauti.

Din voia intamplarii, la controlul vamal decoratia e depistata de catre vamesii romani.
Ce mi se poate intampla ? E vorba de o piesa comuna si ieftina.
Pantiru
******
******
 
Mesaje: 501
Membru din: 05 Apr 2007, 20:11

Mesajde Kastor » 18 Mar 2011, 15:55

Da!Legea este legea ca peste tot in lumea asta(sau aproape ca peste tot..),dar hai sa fim seriosi..daca e s-o luam dupa ea,n-ar trebuii sa colectionam nici macar cutii de chibrituri!
Kastor
****
****
 
Mesaje: 153
Membru din: 24 Feb 2011, 20:09

Mesajde Elinorri » 18 Mar 2011, 16:08

Nu este din metal pretios, dar poate face parte din patrimoniul cultural national mobil? Poate fi un bun clasat si sustras de un hot care sa vanda mai departe si sa o cumparati de la un targ de la al saptelea comerciant ? Daca face parte va asumati riscul sa savarsiti tentativa la infractiunea de export ilegal de bunuri culturale mobile? Poate ca este o valoare derizorie, dar acest lucru nu il stabiliti dumneavoastra ! Aici este toata cheia discutiei cand stabilim ca o fapta constituie o incalcare a unei legi penale prin savarsirea unui delict sau a unei crime ! Pericolul este social si nu individual !
DURA LEX, SED LEX !
Elinorri
***
***
 
Mesaje: 98
Membru din: 17 Mai 2008, 17:03

Mesajde Pantiru » 18 Mar 2011, 16:28

Va multumesc pentru aceste informatii foarte utile !
Pantiru
******
******
 
Mesaje: 501
Membru din: 05 Apr 2007, 20:11

Mesajde cuburo83 » 18 Mar 2011, 18:31

din cate stiam infractiunile ce tin de patrimoniu nu erau considerate ca infractiuni cu ,,risc social"
diversitatea, cunoasterea si toleranta fac lumea mai frumoasa!
Avatar utilizator
cuburo83
*****
*****
 
Mesaje: 318
Membru din: 11 Noi 2008, 21:33
Localitate: Pitesti

Urmatorul

Inapoi la Intrebari de la incepatori - sfaturi de la cei cu experienta mai bogata

Cine este conectat

Utilizatorii ce navigheaza pe acest forum: Niciun utilizator inregistrat si 1 vizitator

cron